Przy otwieraniu kosztorysów lub przedmiarów zawierających polskie znaki diakrytyczne (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż.) może pojawić się błąd, który uniemożliwi wczytanie pliku. Jeżeli po ich usunięciu z nazwy i całej ścieżki dostępu dokument uda się prawidłowo otworzyć w Normie, to prawdopodobnie źródłem problemu są błędne ustawienia regionalne systemu MS Windows, które wymagają odświeżenia.
W tym celu otwieramy kolejno Panel sterowania > Zegar i region > Region:
- na zakładce Formaty zmieniamy format z Polski (Polska) na inny i zatwierdzamy korektę przyciskiem Zastosuj,
- następnie przywracamy format: Polski (Polska) i ponownie zapisujemy zmiany przyciskiem Zastosuj,
- na zakładce Administracyjne wybieramy przycisk Zmień ustawienia regionalne systemu i ustawiamy opcje jak niżej, jeżeli są inne.
Po odświeżeniu ustawień regionalnych systemu przedmiary i kosztorysy z polskimi znakami diakrytyczne powinny się prawidłowo wczytywać do Normy.