Solidnie przygotowany dokument może pozytywnie wpłynąć na decyzję klienta o współpracy. Poniżej przeczytasz o tym, co zawiera oferta handlowa, z jakich stron się składa, oraz jaka jest jej rola w biznesie i sprzedaży.
Co powinna zawierać oferta handlowa?
Oferta handlowa to dokument, który ma na celu sprzedać produkt lub usługę potencjalnemu klientowi. Powinna być spersonalizowana, a nie produkowana “masowo”, dlatego powinna zawierać elementy, takie jak:
-
dane kontaktowe zarówno do Twojej firmy, jak i potencjalnego klienta;
-
opis oferowanego produktu lub usługi wraz z chwytliwym tytułem;
-
cennik, warunki płatności, datę podjęcia decyzji, zastrzeżenia;
-
pozostałe aspekty “ułatwiające”, jak spis treści czy numer dokumentu.
W SCCOT uważamy, że oferta handlowa powinna dzielić się na 4 główne części: tytułową, opisową, kalkulacyjną i podsumowującą. Każda z nich pełni w procesie sprzedaży nieco inną funkcję, ale w połączeniu tworzą zgraną całość.
Z jakich stron składa się oferta handlowa?
Pierwsza jest tzw. strona tytułowa – to właśnie tutaj powinno pojawić się imię klienta i krótki zarys czego dotyczy oferta. Warto dodać też oryginalny tytuł i estetyczną grafikę. Pamiętaj, że nie jesteś jedyną osobą, która zgłasza się jako kandydat na zlecenie – jeśli nie wyróżnisz się spośród innych ofert, utoniesz w tłumie. Zobacz, jak wygląda dobry przykład strony tytułowej.
Następna w kolejności powinna pojawić się:
-
strona opisowa – to miejsce na bardziej konkretne dane o kliencie (np. adres zamieszkania), informacje o dokumencie (np. data ważności, do kiedy należy podjąć decyzję) oraz, oczywiście, Twoje własne namiary (np. NIP, numer konta bankowego);
-
strona kalkulacyjna – dokładnie, “kalkulacyjna”, ponieważ przedstawia konkretne obliczenia, skąd wzięła się dana cena końcowa; pamiętaj, aby zawsze rozbijać dużą cenę końcową na kilka mniejszych kwot składowych, wygląda to profesjonalnie i ułatwia ewentualne negocjacje;
-
strona z podsumowaniem – dla wygody klienta, pod koniec dokumentu zbierz wszystkie informacje w jedno miejsce i przedstaw je w czytelny sposób; warto dorzucić też wskazówkę pod postacią CTA (call-to-action) i podpowiedzieć klientowi, co powinien zrobić w dalszej kolejności (zadzwonić na telefon, odpisać na maila?).
Oczywiście jest to duże uproszczenie, jak powinien wyglądać wzór oferty handlowej. Po więcej informacji odwiedź stronę internetową SCCOT – doradzimy Ci, jak najlepiej podejść do tematu.
Wzór oferty handlowej w skrócie
Oferta handlowa powinna być przede wszystkim dokładnie przemyślana. Jej celem jest bowiem sprzedaż, a nie sam atrakcyjny wygląd. Musi zawierać dane kontaktowe obu stron, szczegółowy opis oferowanego produktu lub usługi z chwytliwym tytułem, przejrzysty cennik oraz warunki płatności. Podział na stronę tytułową, opisową, kalkulacyjną i podsumowującą ułatwi klientowi nawigację i podjęcie pozytywnej (miejmy nadzieję) decyzji. Oferta musi być czytelna i estetycznie zaprojektowana, oraz powinna zawierać wszystkie informacje potrzebne do zaczęcia współpracy.
Materiał powstał w ramach współpracy z platformą scoot.pl